آیا نیازی به ایجاد منابع ملی اینترنت در آذربایجان است؟

آیا نیازی به ایجاد منابع ملی اینترنت در آذربایجان است؟

[ad_1]

در روزهای اخیر ، فیس بوک توافق نامه کاربر برای سرویس پیام رسان WhatsApp را تغییر داده است. برخی از کاربران از این سرویس پیام رسانی انصراف می دهند ، زیرا تصور می کنند که در نتیجه این تغییر ، مکاتبات شخصی آنها در دسترس دیگران قرار خواهد گرفت.

واتس اپ به دلیل نگرانی و نارضایتی کاربران در سراسر جهان ، اجرای به روزرسانی را به توافق نامه مصرف کننده موکول کرد که از 8 فوریه اجرا می شود. با این حال ، فرستنده تاریخ استفاده از به روزرسانی را از 8 فوریه به 15 مه تغییر داد.

“مدیریت شبکه اجتماعی اجرای آن را به 15 مه موکول می کند تا بتواند سیاست جدید مصرف کننده را توضیح دهد ، شرایط را بررسی و قبول کند. هیچ حسابی در تاریخ 8 فوریه مسدود یا حذف نخواهد شد. “

با توجه به فوریت موضوع ، موضوع “گزارش” متخصص ICT الوین آباسوفبا لا بحث شده است.

– چند روز پیش ، فیس بوک اعلام کرد که پایگاه داده کاربران واتس اپ به فیس بوک هدایت می شود. این امر باعث نگرانی مصرف کنندگان شده است. نیاز به نگرانی دارید؟

– به طور کلی ، انتقال هرگونه اطلاعات اعم از مجاز (اخلاقی) یا غیرمجاز (غیراخلاقی) از نظر فنی امکان پذیر است. محدودیتی برای این فناوری وجود ندارد ، اما این س ofال وجود دارد که متخصص تا چه حد واجد شرایط است.

اول ، اطلاعات عروس 2 تقسیم به قطعات. اولی اطلاعات مربوط به وضعیت و دومی اطلاعات عمومی است.

موضوعی که در روزهای اخیر در دستور کار قرار گرفته این است که واتس اپ ، بخشی از گروه فیس بوک ، از کاربران خواسته است توافق نامه جدیدی را برای انتقال داده ها به شخص ثالث امضا کنند و به آنها یک ماه فرصت داده است. [messenger yeniləmənin tətbiqetmə tarixini fevralın 8-nə müəyyən edən zaman]. در غیر این صورت ، استفاده از واتس اپ پس از مدت زمانی خاص محدود خواهد شد. در اینجا فیس بوک نمی خواهد اطلاعات شخصی ما را با کسی به اشتراک بگذارد. پیش از این ، فیس بوک به ما پیشنهاد کرد که برای من نامه نگاری کنید و من اطلاعات و تبلیغات مورد نظر خود را منتشر خواهم کرد. به طور خلاصه ، مکاتبات و مکالمات ما توسط هوش مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نتیجه ، آگهی مورد علاقه ما فروخته شد.

اما اکنون فیس بوک پیشنهاد داده است که اطلاعات کاربران را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد. این برنامه قصد دارد سیستم های تحلیلی را متمرکز کند تا هزینه های مالی را کاهش دهد. مسئله انتقال مکاتبات کاربران به کسی نیست ، بلکه پردازش این اطلاعات در یک پایگاه داده مرکزی و به ترتیب ارائه تبلیغات است. در واقع ، کارهایی که قبلاً در شبکه های اجتماعی جداگانه (فیس بوک ، اینستاگرام و واتس اپ) انجام شده بود اکنون توسط یک مرکز انجام می شود.

هم وقایعی که در جریان انتخابات دونالد ترامپ در ایالات متحده رخ داده و هم پرونده های قضایی آلمان در سال 2015 علیه فرانسه و علیه فیس بوک در سال 2016 نشان می دهد که این شرکت در سراسر جهان به دلیل فروش اطلاعات شخصی شناخته شده است. . اطلاعات کافی در این باره در رسانه ها وجود دارد.

من نمی خواهم در مورد جنبه غیراخلاقی این پرونده ، بلکه در مورد جنبه حقوقی صحبت کنم. در این حالت ، فیس بوک با امضای این توافق نامه اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می دهد 3ضمانت فروش به شخص ثالث را دریافت می کند. اینجا 3شخص ثالث ممکن است مشاوره ، تبلیغات ، تحلیلی و سایر شرکت ها باشد. اگر کاربر یک چهره عمومی شناخته شده یا سیاستمدار با نفوذ باشد و اطلاعات شخصی وی پس از امضای توافق نامه به شخص ثالث فروخته شود ، کاربر نمی تواند از فیس بوک شکایت کند. زیرا او قبلاً با عقد قراردادی موافقت کرده است.

– مشاهدات نشان می دهد که با انتشار این اطلاعات ، جامعه آذربایجان نگران شده و برخی از آنها تصمیم به تغییر شبکه های اجتماعی خود گرفته اند. اگر خطری برای مردم عادی وجود ندارد ، پس چرا آنها خیلی عجله دارند؟

“بگذار توضیح بدهم.” به عنوان مثال ، گوگل محصولات زیادی دارد. اگر سیستم عامل تلفن شما Android است و از طریق حساب Google خود در آنجا از اطلاعات خود پشتیبان تهیه می کنید ، با روشن کردن رایانه ، عکسی که از تلفن گرفته اید قابل مشاهده است. مردم همچنین فکر می کنند مکاتبات من در واتس اپ یا عکس هایی که ارسال می کنم در فیس بوک ظاهر می شود. در واقع ، این نگرانی نظر مردم ساکن در آذربایجان است. اگر آنها اینقدر نگران باشند ، به این معنی است که آنها درگیر فعالیتهای اجتماعی هستند که در مکاتبات آنها بیان نمی شود یا ممکن است سو تفاهم شود. در واقع ، من به طور عادی آن را تماشا نمی کنم.

از طرف دیگر ، این ممکن است به دلیل ناآگاهی باشد. مردم باید بدانند که هیچ شرکت بزرگی علاقه به فروش اطلاعات شخصی یا اعتبار ندارد. همچنین باید در نظر داشته باشیم که اگر شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان که هر روز از آنها استفاده می کنیم هزینه ای برای این سرویس از ما دریافت نمی کنند ، پس محصولی هستیم که در آنجا به فروش می رسد. یعنی این شرکت ها با ارائه خدمات رایگان به ما تبدیل به شرکت های میلیونی نمی شوند. آنها براساس اطلاعات ما میلیون ها نفر دارند.

– در بسیاری از موارد ما با ادعای شبکه اجتماعی روبرو هستیم که اطلاعات را به آژانس های اجرای قانون منتقل می کند. این گفته ها چقدر درست است و شهروندان عادی برای داشتن مکاتبات ایمن تر باید چه نکاتی را در نظر بگیرند؟

– تکرار می کنم که هیچ یک از شبکه های اجتماعی که امروز از آن استفاده می کنیم ، پولی نیستند. این باعث جذابیت آنها می شود. با این حال ، باید توجه داشت که هر شبکه اجتماعی منافع کشورهای مختلف را تأمین می کند. شبکه های اجتماعی ثبت شده در کشورهای اروپایی موظف به اطلاع رسانی خدمات ویژه در آنجا هستند. زیرا آنها در آن کشور ثبت شده اند و طبق قوانین آن کشور ملزم به اشتراک این اطلاعات در دادگاه یا موارد دیگر هستند.

از طرف دیگر ، باید بدانیم که شبکه های اجتماعی کشورهای مختلف مأموریت های مختلفی دارند. این نوع شبکه اجتماعی روسیه خواستارتر است و افراد را با ماجراهای مختلف ارتباط می دهد. اما رسالت رسانه های اجتماعی در اروپا بیشتر معطوف به انقلاب های مغزی است. ما بهار عربی ، انقلاب ها و رسوایی های انتخاباتی را در تعدادی از کشورها دیده ایم. تکرار می کنم که همه شبکه های اجتماعی تابع قوانین کشورهایی هستند که در آنها ثبت شده اند.

– در پایان سال گذشته ، در طول جنگ 44 روزه ، دولت دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی را محدود کرد. در نتیجه ، بسیاری از افراد از طریق VPN به کار خود ادامه دادند. این امر منجر به ادعاهایی مبنی بر به سرقت رفتن اطلاعات افراد شد. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

– در مورد این موضوع ، هیچ تصمیم رسمی در آذربایجان مبنی بر منع استفاده مردم از شبکه های اجتماعی در طول جنگ وجود ندارد. فقط وزارت حمل و نقل ، ارتباطات و فناوری های عالی دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی را به دلیل وضعیت اضطراری محدود کرده است. این اقدامی بود که وزارتخانه برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه ما انجام داد. جمعیت زیادی به این تصمیم احترام گذاشتند. افرادی که برخی از فن آوری را درک کرده اند با استفاده از VPN به کار در شبکه های اجتماعی ادامه دادند. اکنون دولت به راحتی می تواند فعالیت های آنها را رصد کند.

از آنجا که شهروندان از استفاده از شبکه های اجتماعی به هیچ وجه منعی ندارند ، استفاده آنها از شبکه های اجتماعی از طریق VPN یا سایر روش ها مسئولیت کیفری ایجاد نمی کند. با این حال ، اگر استفاده از شبکه های اجتماعی به طور بنیادی در آذربایجان ممنوع بود ، پس این تصمیم باید توسط مجلس مجلسی و سایر ساختارهای مربوطه مورد بحث و تأیید قرار می گرفت.

و اما طرف دیگر قضیه. گاهی گفته می شد که محدودیت باعث می شود در شبکه های اجتماعی مبارزه را از دست بدهیم. فکر نمی کنم اینجا کسی سرزنش شود. از آنجا که بارها ثابت شده است که چنین مختصاتی در تصویر گرفته شده از تلفن همراه ثبت می شود ، طرف مقابل می تواند از طریق این مختصات به راحتی اطلاعات مربوط به مکان عکس را بدست آورد. بنابراین تصور می شد که نمی توان جلوی آن را گرفت. زیرا سطح فکری همه شهروندان در هر کشور است 70-80 نه بیشتر از٪. هر کشور بخشهای مختلفی دارد و آنها نظرات مختلفی دارند. در طول جنگ به یک راه حل اساسی نیاز بود. تصمیم وزارتخانه تصمیم صحیحی بود ، زیرا مشخص شد که به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی بیشتر از ضرر ضرر دارد.

– همانطور که می دانید ، تعطیلات در آذربایجان از مارس 2020 به دلیل همه گیری ویروس کرونا آغاز شده است (COVID 19). موسسات آموزشی ، مشاغل ، مراکز پذیرایی روش کار آنلاین را ترجیح داده اند. این امر نیاز به بسیاری از برنامه های کنفرانس آنلاین را افزایش داده است. به طور خاص ، استفاده از نرم افزاری به نام “بزرگنمایی” افزایش یافته و ارزش بازار آن چندین برابر شده است. آیا می توانیم از بیماری همه گیر و جنگ برای ارتقا network شبکه اجتماعی ملی ، کنفرانس ویدیویی یا برنامه پیام رسانی خود استفاده کنیم؟

– معیارها در اینجا متفاوت است. در سال 2015 ، ما کارهای مفهومی زیادی را در این راستا تحت عنوان مفهوم ملی شدن سرمایه گذاری ها انجام دادیم ، که اهمیت منابع ملی اینترنت آذربایجان را نشان می دهد. این در مطبوعات به طور گسترده ای پوشش داده شد و وزارتخانه سپاس ویژه ای را به ما ارائه داد.

کوچک بودن کشور و کمبود منابع جایگزین در اینجا مشکلات خاصی ایجاد می کند. اما فکر نمی کنم منبع جایگزین لزوماً به معنای نتیجه باشد. در عصر اینترنت در کشور ، در عصر فناوری ، باید با مفهوم منابع ملی خود به گزینه جایگزین بپردازیم. یعنی اگر فکر می کنیم خوب نیست ، در صورت لزوم چه کاری انجام می دهیم؟ اگر در زمان جنگ یک شبکه اجتماعی داخلی داشتیم ، در را می بستیم و آن را باز می کردیم و در شبکه اجتماعی ملی یکدیگر را مطلع می کردیم. این نیز ما را از خطر خارجی محافظت می کند. اما از آنجا که گزینه دیگری وجود ندارد ، ما به شبکه های اجتماعی خارجی با VPN روی آوردیم.

سپس گفتیم که ماهانه میلیون ها منات از طریق شبکه های اجتماعی به خارج از کشور می روند ، که برای ملی شدن سرمایه گذاری ها بسیار مضر است. آنها همچنین منجر به زوال روانشناسی ناخودآگاه و فساد زبان و انعکاس کلمات بیگانه در زبان ما می شوند. متأسفانه ، در آن زمان ما نتوانستیم پاسخ لازم را از طرف دولت به این پیشنهادها دریافت کنیم. اما اکنون چشم انداز تغییر کرده است و همانطور که می دانید ، ما یک جنگ فناوری نسل 5 داشته ایم. این موضوعی است که به خودی خود بسیار بحث خواهد شد.

– شما این پیشنهادها را 6 سال پیش دادید. پیشنهاد شما چقدر مرتبط است؟

– هر دوره مشکلات فعلی خود را دارد. اساس تجارت 5-10 اگر سالها پیش نصب شده بود ، اکنون پیشرفت می کرد. اما امروز ، وقتی ما از ابتدا شروع می کنیم ، باید به تجربه جهانی تسلط داشته باشیم ، نه اینکه آن را بهبود بخشیم. متأسفانه امروز ما باید بسیاری از چیزها را از ابتدا در آذربایجان شروع کنیم. اگرچه ما در هر زمینه تجربه خارجی کسب کرده ایم ، اما برای انطباق و توسعه آن به صورت جداگانه با روانشناسی آذربایجان ، به مرحله جدیدی نیاز داریم. من فکر می کنم لازم است در این زمینه اقدامی انجام شود. ایجاد منابع ملی اینترنت یکی از مهمترین موضوعات است.



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *